Thursday, 18 May 2017

ත්‍රි ලක්ෂණය තරමක් ගැඹුරට විමසමු

ත්‍රි ලක්ෂණය තරමක් ගැඹුරට විමසමු?

(භාවනාව සිදු කිරීමට මත්තෙන් තව ලිපි කිහිපයක් ඊට පෙරාතුව දැනගත යුතු සංකල්ප ගැන යම් අවබෝධයක් ලබා ගැනීම පිණිස යොදවමු. එය වැදගත් වනු ඇත)
ඒ අනුව අනිත්‍ය, දුක්ඛ, අනාත්ම යන ත්‍රිලක්ෂණයේ එකිනෙක විමසා බැලීම උචිතය. 

1.අනිත්‍ය

හේතුවක් නිසා හට ගෙන ඇති සකල සංස්කාර ධර්මයෝ ( වස්තූන්, ජීවීන් සහ ශක්තීන් සියල්ල නාම රූප ලෙස හැදින්වෙන) අනිත්‍යයට හෙවත් වෙනස් වීමට බදුන් වෙති. කිසිවක වෙනස් වීම අවදි 3කි.
1. ඉපදීම (උප්පාද)
2.පැවැත්ම (ස්තිථි)
3. මරණය/ විනාසය/බිඳීම (භංග)

පදාර්ථය හා ශක්තියට සමාන ( නාම රූප)

විද්‍යාවේදී පදාර්තය පවතින මූලික අවස්ථා 3ක් ගැන කියයි. 
1.ඝන
2. ද්‍රව
3. වායු
(මේ සියලු අවස්ථාවන්ට පත්වන පදාර්ථය මූලද්‍රව්‍ය යන තැනුම් ද්‍රව්‍ය වර්ග 108ක් පමණ වන අතර, ඒවායේ කුඩාම තැනුම් ඒකකය පරමාණුව වේ.) බුදු සමයේ පදාර්ථයේ කුඩාම තැනුම් ඒකකය රූප කලාපය නම් වේ. එය පරමාණුවකටද වඩා කුඩා උපපරමාණුක අංශුවක් බවයි පැවසෙන්නේ.
බුදු සමයේ පදාර්ථයේ හෙවත් රූපයේ පවතින අවස්ථා 5ක් ලෙස දැක්වේ.(මහා භූත රූප)
1. ආපෝ (ද්‍රව)
2.තේජෝ(උණුසුම/සිසිල-උෂ්ණත්වය)
3.වායෝ (වායු)
4.පඨවි (ඝන)
5.අවකාසෝ (රික්තය/හිස්අවකාශය)
විද්‍යාවේ ශක්තිය යන්න තරංගමය ස්වරූපයක් ලෙස ද එය ද අනවරතයෙන් වෙනස් වීම් වලට බඳුන්වන බවක් ද පැවසේ. බුදු සමයේ ඊට සම කොටස ලෙස නාම රූප දෙකෙන් නාම යන්න හදුනාගත හැකි අතර එය ද අසන්තතික ස්වරූපයක් ගන්නා බව කියැවේ.

(*සැ.යු-නාම රූප පිළිබඳ විග්‍රහය පසුවට වෙනම කතා කරමු)

සම්මුතිය හා පරමාර්ථය

සම්මුතිය යනු, මිනිසා, බල්ලා, කොළඹ, චන්ද්‍රයා ආදී අප භාවිත කරන සකළ සංකල්ප හැදින්වීම පිණිස දී ඇති සම්මුතික නාමයය.
පරමාර්ථය යනු එකී සකළ සම්මුතික නාමයන්ට අයත් වස්තූන්, සියල්ලම නිර්මාණය වී ඇත්තේ ඉතා කුඩා අංශු වලින් බව දැනගැනීමයි. එනම් යතාර්තවාදී ලෙස ලොව සියල්ල පරමාණුක ස්වරූපී අංශු වලින් තැනී ඇත.
ඒ අනුව මම යැයි කී විට මගේ සිරුරත් පොලවේ ගල් ගෙඩියකත් අඩංගු මූලික තැනුම් ද්‍රව්‍යයන් සර්ව සම වන බව පෙනේ.(මහාභුත රූප හෙවත් පදාර්තයෙන් තැනී තිබේ)

පදාර්ථය හෙවත් (මහාභූත)රූප

නවීන විද්‍යාව අනුව ද බුද්ධ ධර්මය අනුව ද ලෝකයේ පදාර්ථය (රූප) තැනී ඇත්තේ අතිශය සියුම් අංශූන් මගිනි. පරමාණුව ගත්තද එහි වූ අංශු අතර ඉලෙක්ට්‍රෝන, ප්‍රෝටෝන , න්‍යුට්‍රෝන , මීසොන ආදීය ගැන විද්‍යාවේ කතා කෙරේ. එම අංශූන්ට ද වඩා කුඩා ආලෝක අංශු විශේෂයක් හෙවත් ලෙප්ටෝන නමැති තවත් කුඩා අංශු ගැනත් විද්‍යාවේ කියැවේ. අභීධර්මයට අනුව රූපය හෙවත් පදාර්තය තැනී ඇති කුඩාම ඒකකය ලෙස අතිසූක්ෂ්ම රූප කලාපය නමැති ක්ෂුද්‍ර අංශු විශේෂයක් යැයි කියති.
පරමාණුවක ස්වරූපය ගැන ඉගෙන ගෙන ඇති නම් ඒවටා ස්වකීය අංශු වල සිදුවන වේගවත් චලිතයත්, ඒ අනුව පරමාණුවේ ඉඩහසර ගන්නා පරිමාව හෙවත් ප්‍රමාණයත් සැලකූ විට හදුනාගත හැකි කාරණා කිහිපයකි.පරමාණුවේ වැඩි ඉඩක් ඇත්තේ හිස් අවකාශයය. එහි අංශුමය ස්වරෑපයක් ඇති අතර තද කොටස් දැකිය හැක. එනම් පරමාණුවක වපසරියෙන් 90%ක්ම ඇත්තේ හිස් අවකාශය වන අතර පදාර්ථමය ද්‍රව්‍ය කොටස ඇත්තේ 10%ක් පමණය. ඒ අනුව පරමාණු වලින් නිර්මිත මූලද්‍රව්‍ය සංයෝග ඉන්ද්‍රයිකා සෛසල පටක ආදී වශයෙන් තැනුණු මිනිසකුගේ සිරුරේ 90%ක්ම හිස් අවකාශය බව තේරුම් ගත හැකිය.
එසේම ක්ෂණයකදී පරමාණුවේ ස්වරූපය ඡායාරූප ගත කර නැවත සුලු කලෙයකින් යළි ගතහොත් එහි අංශු පිහිටන ස්ථාන වෙනස් බව හිතිය හැකිය. එනම් පදාර්තයේ කුඩාම අංශුව අතිසියුම් කාලයක් තුළ කෙතරම් වෙනස් කම් වලට බදුන්වේදැයි හිතා බලන්න.
විද්‍යාවේ එකී මූලික සංකල්ප දන්නා ඔබ මදක් දෙනෙත් පියා පුද්ගලයකු මනසින් විශාලනය කර බලත හොත් පදාර්තය හෙවත් පුද්ගලයකුගේ අංශුමය ස්වරූපයත් එකී අංශුවල සිදුවන වේගවත් චලිතය හෙවත් වෙනස්වීම අනිත්‍ය ද පරිකල්පනය කරගන්නට හැකිය. ඒ අනුව ඔබ මිනිසකු ගේ අවයව- පද්ධති -පටක -සෛල -සෛලීය ඉන්ද්‍රයිකා- සංයෝග -මූලදූව්‍ය- අණු- පරමාණු -පරමාණුක අංශු (රූපකලාප) යන කොටස් ක්‍රමිකව විශාලනය කර පරමාණුවක ඉලෙක් ට්‍රෝනයක් ටෙනිස් බෝලයක තරමට විශාලනය කළා යැයි සිතුව හොත් හිස් අවකාශයක අංශු චලනය වනවා මිස මිනිසකු හෝ ජීවියකු ඇතැයි නොදැනෙනු ඇත.

ආයුක්ඛ මරණය

ළදරුවකු ලෙස ඉපිද වැඩී ළමයා, තරුණයා, මහල්ලා සහ මළමිනිය ලෙස සිදුවන වෙනස අපගේ පසඳුරන්ට ගෝචර කරගතහැකි අතර තේරුම් ගැනීම ද අසීරු නැත. මෙසේ සිදුවන වෙනස් වීම ආයුක්ඛ මරණය ලෙස හැදින්වේ.

ක්ෂණීක මරණය

එහෙත් පුද්ගලයකු හෝ ද්‍රව්‍ය හෙවත් පදාර්ථය සෑදී ඇති අතිශය කුඩා අංශු, තත්පරයකින් දහස් කීපගුණයකට වඩා කුඩා කාලයක් තුළ වෙනසකට බදුන්වේ. එසේම නාම රූප දෙකෙහි නාම යන කොටසට අයත් ශක්තිය ලෙස හඳුනාගත හැකි කොටසද සමන්විත වී ඇති අංශුමය හෝ ශක්ති තරංගමය ආකාර කුඩා කෙටස ද එවන් කුඩා කාලයක් තුළ වෙනස් වීමට බදුන්වේ. මෙසේ සිදුවන වෙනස් වීම ක්ෂණික මරණ ලෙස හැදින්වේ.

(5 වැනි කොටස)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
සත්ත්වයා/පුද්ගලයා නිම වී ඇති නාම රූප අනිත්‍යයට බදුන්වන ආකාරය බුදු දහමේ ඇති භෞතික විද්‍යනුකූල පදනම ඊලඟ ලිපියෙන් බලමු.

෴සමනොළ෴

No comments:

Post a Comment

අනාවැකිකාරයින් ඉහමුදුණින් පිළිගන්නා සමාජයක Aruna Samarathunga අරුණ සමරතුංගයන්ව තඹසතේකට මායිං නොරන්නේ මන්ද?

ඔහු ගංවතුර ව්‍යසනය ගැන කියන්නේ හරියටම මාස 2කට කලින් තිතට.. අනුර සමරතුංග යනු සබරගමුවේ වාරිමාර්ග ඉංජිනේරුවරයාය. ඔහුද දක්ෂ අනාවැකි කරුවෙකි....