බවුන් වැඩුමට හුරු වීමට පෙර දත යුතු විෂය මූලික කරුණු කිහිපයක්.
පසුගිය ලිපි දෙකින් කතා කළ භාවනාවේ වටපිටාවට තරමක් ඉදිරියට ගිය විට, එහි වූ විෂය මූලික කාරණා කිහිපයක් හඳුනාගත හැක. සාරාංශ ලෙස එය මෙසේය.භාවනාවේ මූලික ක්රම දෙකකි.
1. සමථ භාවනා ( ආනාපන සතිය/මෛත්රී භාවනාව/බුද්ධානුස්සතිය ආදිය)(හින්දු තන්ත්ර යෝගී භාවනාක්රම උදා විවිධ ප්රාණයාම/කුණ්ඩාලිනී ආදීය හා ටිබෙට් චීන භාවනා ක්රම)(කසින භාවනා) - මෙවා වඩා ධ්යාන උපදවා ගත හැකිය.
2. විදර්ශනා භාවනා ක්රමය( බුදුන් දුක නැතිකිරීම පිණිස ප්රතිනිර්මාණය කළ සතර සතිපට්ඨාන භාවනා ක්රමය ආශ්රිත භාවනා කායානු පස්සනා/වේදනානු පස්සනා/චිත්තානු පස්සනා/ධම්මානු පස්සනා)
සිත සමථයකට පත් කරගැනීමට නොහැකිව හිත අවුල් කර දමන ධර්ම
මේවා නීවරණ ධර්ම ලෙස හදුන්වන අතර නීවරණ ධර්ම 5ක් ඇත. ඒ නිසා ඒ පහ පංච නීවරණ නමින් හදුන්වයි.1.කාමච්චන්ද- කාමයට ඇති ආශාව නිසා හිත අවුල් වීම
2. ව්යාපාද - තරහව කේන්තිය වෛරය නුරුස්නාබව හේතු කොට හිත අවුල් වීම
3.ථීන මිද්ධ- නිදිමත ගතිය
4.උද්දච්ච කුක්කුච්ච - අලු ගොඩකට ගලක් ගැසුවාක් සේ හිත විසිරී යාම
5. විචිකිච්චා- සැකය. එනම් මේක කලාට හරියයිද? බුදුන් කීව දේ හරිද? ආදී
භාවනාවෙන් මානසික හෝ වෙනයම් අවුල් ඇති වීමට යන්නේ නම් පිළියම් තිබේද?
භාවනාව වඩන විට සිය සිත අභ්යන්තරයෙන් එන ප්රතිරෝධ මෙන්ම වෙනත් නොපෙනෙන බලයන්ගෙන්ද බලපෑම් පැමිණිය හැකි බව කියති. එහෙත් මටනම් වෙන බලවේග කෙසේ වෙතත් මාතුලින්ම නැගෙන අදහස් අපහසුකම් මිස අමනුස්ස හොල්මන් දර්ශනය වුයේ නැත. එහෙත් එවැනි විට ඉන් ආරක්ෂාවීමේ ක්රමවේද ධර්මයේ සඳහන් වේ.
භාවනා කිරීම යනු ගැඹුරු මනෝභාවයන් හී නිමග්න වීමත් විවිධ අදහස් සංඥා යටිහිතට ඇතුලු කරවීම යන කාරණාවක් වන හෙයින්, සමහර විට ගුරු ඇසුර රහිතව වැරදි ශීල්පීය ක්රම අනුව භාවනා කළ හොත් මනසේ විකල්වීම් සිදුවීමේ ඉඩකඩ ඇතැයි යන්න බැහැර කළ නොහැකිය. එවැනි ගැටලු සහගත විටෙක භාවනාවෙන් මිදී යතා ස්වරූපය දක්වා හිත ආපසු තිබුණ තැනට ගෙන ඒමට කදිම මානසික පෞරුෂයක් තිබිය යුතුය. ඒ සඳහා සමහර ආරක්ෂක ගාථා පොත පතෙහි නිර්දේශ කර තිබේ. කෙසේ වෙතත් එවැනි විටෙක සකල විශ්වයේත් සෑම සත්වයකුගේත් ජීවිතයේ යතා ස්වරූපය මෙනෙහි කරන ත්රිලක්ෂණය මෙනෙහි කර යතාර්තවාදී වීම කළ යුතු සුදුසුම පියවර බව ධර්මයේ සඳහන් වේ.
සාර්ථකම ආරක්ෂක පිළියම-තිලකුණු මෙනෙහි කිරීමය
කුමක්ද මේ යතාර්තය මෙනෙහි කිරීමේ හෙවත් ත්රිලක්ෂණය වැඩීම යන ආරක්ෂාව යැයි ඊලඟ ලිපියෙන් කතා කරමු.(3 කොටස)
෴සමනොළ෴-
No comments:
Post a Comment